Op de hoogte blijven van de blogs van deRijder? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!
Aanmelden!
Ga naar de inhoud

Bochten met de motor

Stuurtechniek – countersteering

Bochten met de motor, één zijn met je machine, een subtiel samenspel van mens en machine, samen werken en samenwerken om de bochten te bedwingen. Een zalig gevoel als dat samenspel optimaal verloopt, dat gevoel hoort bij de verslaving die motorrijden heet.

Om je te helpen met plezierig en ontspannen motorrijden zijn er al veel blogs geschreven. Om hierin orde (en overzicht) te scheppen zetten we alles in een logisch overzicht. Dit bevat de volgende hoofdstukken:

Inhoud blogs Bochten met de motor

  1. Kijktechniek vóór de bocht
  2. Klaar zijn voor een bocht
  3. De bocht insturen
  4. Stuurtechniek – countersteering
  5. Motorrijden door de bocht
  6. De bochtlijnen
  7. Een bocht uitkomen
  8. Remmen in de bocht
  9. Trail braking
  10. De technische staat van je motor voor bochten
  11. Wil jij ook werken aan je bochtentechniek tijdens het motorrijden?

We gaan deze hoofdstukken in de komende tijd publiceren.

Stuurtechniek – countersteering

Zoals uitgelegd vergt het insturen van een bocht een specifiek aandachtspunt, maar hoe doen we dat dan? Hoe sturen we de motorfiets?

Hierin zijn 2 mogelijkheden, één voor lage snelheden (manoeuvreren) en één voor snelheden daarboven. In deze blog gaan we in op snelheden boven manoeuvreren, voor de meeste motoren is dat een snelheid vanaf 15 km/h.

Bochten rijden met de motor met countersteering

Kom je in een rechte lijn aanrijden op een bocht, dan zal er een richtingsverandering in gang gezet moeten worden. Met een auto doe je dit met het stuur van de auto, met een motorfiets doe je dit met het stuur van de motor. Dat klinkt logisch, maar vaak horen we tijdens trainingen dat je dit met je lichaamsgewichtgewicht doet, of met je heupen.

Bochten met de motor: 4. Stuurtechniek - countersteering

Een bocht insturen doe je met je stuur. Met een auto draai je het stuur naar de kant waar je naartoe wil, met een motorfiets duw en/of trek je het stuur naar de kant waar je naartoe wil.

Countersteering uitgelegd

Er is een aspect dat wel sterk verschilt met het sturen van een auto: het sturen van de motorfiets is een reactiekracht. Uitgelegd, dit komt door het gyroscopisch effect van de wielen welke in actie komt. Bij de meeste motoren is deze kracht vanaf 15 km/h groot genoeg om je motorfiets terug te duwen, als het ware terug overeind. Deze kracht reageert in tegengestelde richting van de stuurrichting, en zal de motor terug naar de andere kant duwen. Stuur je naar rechts dan is het resultaat een bocht naar links. Stuur je naar links dan is het resultaat een bocht naar rechts.

De stuurbeweging is tegengesteld aan de gewenste rijrichting, vandaar de uitdrukking ‘tegensturen’ of ‘countersteering’. Dat klinkt wellicht speciaal, maar eigenlijk doe je op een gewone fiets niets anders. Let er maar eens op tijden het fietsen.

Bochten met de motor: 4. Stuurtechniek - countersteering Bochten met de motor: 4. Stuurtechniek - countersteering

Dus stel je wil een bocht naar rechts maken. Voor de bocht zet je de schommelbeweging in door rechts tegen het stuur te duwen en/of links te trekken. De motor zal dan kort naar links bewegen, voor je gevoel de verkeerde kant op, dan gaat je motorfiets dit corrigeren (de reactiekracht door het gyroscopisch effect van de wielen) en beweegt je motorfiets naar rechts (de gewenste kant).

Vervolgens blijf je zolang rechts duwen en/of links trekken als nodig is. Hierbij gebruik je je heupen en/of je lichaamsgewicht ter ondersteuning, maar blijf sturen met je stuur. Zoals in de auto, waar je blijft sturen met het stuur totdat de bocht afgerond is en je weer rechtuit kunt gaan.

Hoe harder je duwt, hoe scherper de motor zal sturen en hoe ‘platter’ je door de bocht gaat. Stop je met duwen, dan komt je motor vanzelf weer rechtop en rijd je weer rechtdoor.

Het valt je misschien op dat dit in lijn ligt met het eerdere hoofdstuk, de motor de bocht insturen. Dat klopt, deze 2 onderdelen sluiten naadloos aan op elkaar!

Twee video’s als voorbeeld:

Hoe bedien je dan je stuur?

Je bedient je stuur door in horizontale beweging met je handpalm naar voren te duwen, en/of je stuur met je vingers naar je toe te trekken. Dit doe je vanuit je armen. Deze zijn ontspannen, je hebt niet veel kracht nodig, en de bewegingen zijn subtiel. Teveel kracht of spanning in je armen remt de stuurbeweging.

De schouders zijn daarbij ontspannen en draai deze niet mee met de stuurbeweging. Laat het stuur uitsluitend vanuit je armen bewegen.

Het mysterie van motorrijders die zwaaien in een bocht…

Soms zie je motorrijders door een bocht rijden en zwaaien tegelijk, dan vraag je je af: Hoe dan? Met de eerdere uitleg is het eenvoudig te verklaren. De motorrijder blijft met één hand (de rechter gas-hand, behalve de cruise control is ingeschakeld 😊) duwen tegen het stuur (bocht naar rechts) of trekken aan het stuur (bocht naar links) waarna de linkerhand vrij is om mee te zwaaien.

Zie het filmpje, hiermee is dat mysterie ook verklaard!

 

Naar het vorige of volgende hoofdstuk

Meer tips over motorrijden?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Inschrijven nieuwsbrief