Op de hoogte blijven van de blogs van deRijder? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!
Aanmelden!
Ga naar de inhoud

Bochten met de motor

De bocht insturen

Bochten met de motor, één zijn met je machine, een subtiel samenspel van mens en machine, samen werken en samenwerken om de bochten te bedwingen. Een zalig gevoel als dat samenspel optimaal verloopt, dat gevoel hoort bij de verslaving die motorrijden heet.

Om je te helpen met plezierig en ontspannen motorrijden zijn er al veel blogs geschreven. Om hierin orde (en overzicht) te scheppen zetten we alles in een logisch overzicht. Dit bevat de volgende hoofdstukken:

Inhoud blogs Bochten met de motor

  1. Kijktechniek vóór de bocht
  2. Klaar zijn voor een bocht
  3. De bocht insturen
  4. Stuurtechniek – countersteering
  5. Motorrijden door de bocht
  6. De bochtlijnen
  7. Een bocht uitkomen
  8. Remmen in de bocht
  9. Trail braking
  10. De technische staat van je motor voor bochten
  11. Wil jij ook werken aan je bochtentechniek tijdens het motorrijden?

We gaan deze hoofdstukken in de komende tijd publiceren.

De bocht insturen

Heb je de bocht ingeschat en je snelheid aangepast? Is de motorfiets ‘licht trekkend’? Dan kun je de bocht insturen en er vervolgens doorheen rijden. Het is belangrijk dat je eerst kijkt waar je heengaat en dan pas gaat insturen. Je lichaam, en daarmee je motorfiets, volgt de richting waarnaar je ogen kijken.

In het gezegde ‘Garbage in – garbage out’, een uitdrukking dat een slechte input leidt tot slechte output, schuilt een grote waarheid voor het nemen van bochten. Dit geldt voor elke fase van een bocht, maar met name voor het insturen van een bocht.

Het insturen van een bocht vanuit een rechte lijn (op een rechte weg) vergt specifieke aandacht waar elke motorrijder en motorfiets mee te maken heeft. Dit heeft te maken met diverse natuurkundige krachten. Hierbij een eenvoudige uitleg hiervan.

Voor het gemak kun je een motorfiets, die in een rechte lijn aan komt rijden op een bocht, vergelijken met een schommel die stil hangt.

Zie onderstaande 2 afbeeldingen.

Nu gaat geen enkele schommel uit eigen beweging schommelen, en geen enkele motorfiets gaat uit zichzelf een bocht maken. Sterker nog, een motorfiets wil helemaal geen bocht maken en het liefst rechtdoor rijden (als is de ene motorfiets is wel meer geschikt om bochten te maken dan de andere), en hoe harder we rijden hoe sterker dit effect. We zullen dus een actie in gang moeten zetten! Hoe doen we dit zo effectief mogelijk?

Als we een schommel willen laten schommelen dan trekken we deze eerst naar ons toe. Als we dit met de motorfiets vergelijken dan is deze beweging het OPSTUREN van de bocht. Zie onderstaande 2 afbeeldingen.

Nadat we de schommel naar ons toe getrokken hebben, duwen we deze van ons af. Hiermee komt de schommel goed ‘op gang’. Vergelijken we dit wederom met een motorfiets dan is deze beweging het INSTUREN van de bocht. Zie onderstaande 2 afbeeldingen

Sturen bochten achter elkaar

Deze ‘schommel-aanpak’ is alleen nodig als de motorfiets in een rechte lijn aankomt op een bocht. Als er meerdere bochten op elkaar aansluiten, bijvoorbeeld bij een S-bocht, en de schommel al ‘op gang’ is, dan kun je de bochten aan elkaar ‘rijgen’ en hoef je deze niet meer ‘op gang’ te brengen.

Passen we dit goed en tijdig toe dan stuurt de motor soepel en voorspelbaar de bocht in. De rest van het bochtverloop zal dan met de juiste stuurtechniek ook soepel en voorspelbaar verlopen. In het volgende hoofdstuk zoomen we in op de stuurtechniek.

Zie 2 video’s als voorbeeld:

 

Meer tips over motorrijden?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Inschrijven nieuwsbrief