Bochten met de motor: 7. Een bocht uitkomen
Nadat je je motor licht trekkend door de bocht hebt gestuurd, op de juiste bochtlijn, komt er een moment dat je je snelheid weer kunt verhogen.
Lees verderNadat je je motor licht trekkend door de bocht hebt gestuurd, op de juiste bochtlijn, komt er een moment dat je je snelheid weer kunt verhogen.
Lees verderEen bocht is een buiging in je rijstrook. In Europa varieert de breedte van rijstroken per land tussen 2,50 tot en met 3,50 meter. De rijstrookbreedte is op autosnelwegen meestal 3,50 meter. Maar waar rijd je dan het beste met je motor in een bocht? Welke plaats kun je het beste kiezen in een bocht? De belangrijkste factor voor keuze en bepaling van je bochtlijn is je zicht door de bocht.
Lees verderNa insturen van de bocht blijf je kijken waar je naartoe wil rijden. Wijk hier niet vanaf, tenzij het écht nodig is. Onze ogen bepalen de richting aan waar je naartoe stuurt, en het beste is om de rijbaan en rijrichting te volgen.
Lees verderZoals uitgelegd vergt het insturen van een bocht een specifiek aandachtspunt, maar hoe doen we dat dan? Hoe sturen we de motorfiets?
Hierin zijn 2 mogelijkheden, één voor lage snelheden (manoeuvreren) en één voor snelheden daarboven. In deze blog gaan we in op snelheden boven manoeuvreren, voor de meeste motoren is dat een snelheid vanaf 15 km/h.
Lees verderHeb je de bocht ingeschat en je snelheid aangepast? Is de motorfiets ‘licht trekkend’? Dan kun je de bocht insturen en er vervolgens doorheen rijden. Het is belangrijk dat je eerst kijkt waar je heengaat en dan pas gaat insturen. Je lichaam, en daarmee je motorfiets, volgt de richting waarnaar je ogen kijken.
Lees verder