Op de hoogte blijven van de blogs van deRijder? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!
Aanmelden!
Ga naar de inhoud

Bochten met de motor

Klaar zijn voor een bocht

Bochten met de motor, één zijn met je machine, een subtiel samenspel van mens en machine, samen werken en samenwerken om de bochten te bedwingen. Een zalig gevoel als dat samenspel optimaal verloopt, dat gevoel hoort bij de verslaving die motorrijden heet.

Om je te helpen met plezierig en ontspannen motorrijden zijn er al veel blogs geschreven. Om hierin orde (en overzicht) te scheppen zetten we alles in een logisch overzicht. Dit bevat de volgende hoofdstukken:

Inhoud blogs Bochten met de motor

  1. Kijktechniek vóór de bocht
  2. Klaar zijn voor een bocht
  3. De bocht insturen
  4. Stuurtechniek – countersteering
  5. Motorrijden door de bocht
  6. De bochtlijnen
  7. Een bocht uitkomen
  8. Remmen in de bocht
  9. Trail braking
  10. De technische staat van je motor voor bochten
  11. Wil jij ook werken aan je bochtentechniek tijdens het motorrijden?

We gaan deze hoofdstukken in de komende tijd publiceren.

Klaar zijn voor een bocht

Als je brein het nodige rekenwerk heeft gedaan en zegt dat je je snelheid moet aanpassen, zorg er dan voor dat je dit al vóór de bocht hebt gedaan. Het remmen, koppelen en schakelen is klaar, en je geeft alweer gas vóór het insturen van de bocht. Je motor stuurt namelijk het best de bocht in met een ‘licht trekkende’ motor.

Een constante snelheid

Dit betekent dat je een constante snelheid hebt en niet moet decelereren (remmen op de motor door je gastoevoer te sluiten) of accelereren (gastoevoer vermeerderen).

Afhankelijk van de situatie en het soort of type bocht die je tegemoet rijdt, pas je je versnelling aan. Neem de bocht in die versnelling waarin de motor lekker vlot accelereert op het moment dat je gas zou geven.

Bochten met de motor: klaar zijn voor een bocht

Naar het vorige of volgende hoofdstuk

Meer tips over motorrijden?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Inschrijven nieuwsbrief