Op de hoogte blijven van de blogs van deRijder? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!
Aanmelden!
Ga naar de inhoud

Bochten met de motor

Kijktechniek vóór de bocht

Bochten met de motor, één zijn met je machine, een subtiel samenspel van mens en machine, samen werken en samenwerken om de bochten te bedwingen. Een zalig gevoel als dat samenspel optimaal verloopt, dat gevoel hoort bij de verslaving die motorrijden heet.

Bochten zijn er in ontelbaar veel soorten en maten, geen bocht is hetzelfde!

Ruim, scherp, vloeiend of ongelijk, zicht of geen zicht (blinde bocht), vlak of onder hellingshoek; geen bocht is hetzelfde. En dan kunnen de omstandigheden ook nog verschillen! Droog of nat, schoon of vuil, koud of warm.

Elke bocht vergt een andere inschatting vanwege de situatie en bestaat uit veel losse onderdelen die naadloos op elkaar aan moeten sluiten. Je moet het voelen, het is té complex om er over na te kunnen denken. Als er iets ‘hapert’ in dit complexe proces kan dit je plezier in motorrijden behoorlijk beperken, of zelfs angst bezorgen. Want bochten rijden met je motor is niet zonder gevaar, en dat kunnen we heel sterk voelen.

Om je te helpen met plezierig en ontspannen motorrijden zijn er al veel blogs geschreven. Om hierin orde (en overzicht) te scheppen zetten we alles eens in een logisch overzicht. Dit bevat de volgende hoofdstukken:

Inhoud blogs Bochten met de motor

  1. Kijktechniek vóór de bocht
  2. Klaar zijn voor een bocht
  3. De bocht insturen
  4. Stuurtechniek – countersteering
  5. Motorrijden door de bocht
  6. De bochtlijnen
  7. Een bocht uitkomen
  8. Remmen in de bocht
  9. Trail braking
  10. De technische staat van je motor voor bochten
  11. Wil jij ook werken aan je bochtentechniek tijdens het motorrijden?

We gaan deze hoofdstukken in de komende tijd publiceren.

Kijktechniek vóór de bocht

De perfecte bocht start met goede voorbereiding. Bij het naderen van een bocht is het belangrijk het verloop ervan op tijd te herkennen. Want, hoe eerder je een bocht doorziet en ‘begrijpt’, hoe meer tijd en ruimte je hebt om je er goed op aan te passen.

Taal van de weg

Borden langs de weg helpen je daarbij, maar ook de lijnen op de weg of herkenningspunten zoals bomen of lantaarnpalen kunnen je veel vertellen over het verloop van een bocht. Deze informatie noemen we ‘de taal van de weg’, en die helpt je de situatie te ‘lezen’.

Al deze informatie is verspreid. Daarom is het belangrijk je aandacht goed te verdelen over de belangrijkste informatiepunten. Voorkom staren naar de bocht (langdurig naar één punt kijken) maar blijf je aandacht verdelen. Kijk zo min mogelijk naar beneden (het wegdek, knoppen, navigatie, tellers). Vergelijk dit met geblinddoekt richting de bocht rijden. Je verliest je overzicht over de situatie wat kan leiden tot (onbewust) paniek. Ik schreef hierover in dit blog over het brein.

Kijktechniek vóór de bocht

Om goed te bepalen met welke snelheid je door een bocht kunt rijden, zul je vóór de bocht dóór de bocht moeten kijken. Hiermee zet je je brein aan het werk met het berekenen van de bocht. Ook kun je je alvast instellen op de wegsituatie ná de bocht, als je de bocht uitkomt. Na de bocht kun je bijvoorbeeld een stilstaand voertuig of ander obstakel tegenkomen, of misschien wel een volgende bocht. Houd hier rekening mee vóór je bocht.

Naar het volgende hoofdstuk

Meer tips over motorrijden?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Inschrijven nieuwsbrief