Op de hoogte blijven van de blogs van deRijder? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!
Aanmelden!
Ga naar de inhoud

Bochten met de motor

Een bocht uitkomen

Motorrijden door de bocht, één zijn met je machine, een subtiel samenspel van mens en machine, samen werken en samenwerken om de bochten te bedwingen. Een zalig gevoel als dat samenspel optimaal verloopt, dat gevoel hoort bij de verslaving die motorrijden heet.

Om je te helpen met plezierig en ontspannen motorrijden zijn er al veel blogs geschreven. Om hierin orde (en overzicht) te scheppen zetten we alles in een logisch overzicht. Dit bevat de volgende hoofdstukken:

Inhoud blogs Bochten met de motor

  1. Kijktechniek vóór de bocht
  2. Klaar zijn voor een bocht
  3. De bocht insturen
  4. Stuurtechniek – countersteering
  5. Motorrijden door de bocht
  6. De bochtlijnen
  7. Een bocht uitkomen
  8. Remmen in de bocht
  9. Trail braking
  10. De technische staat van je motor voor bochten
  11. Wil jij ook werken aan je bochtentechniek tijdens het motorrijden?

We gaan deze hoofdstukken in de komende tijd publiceren.

De bocht uitkomen

Nadat je je motor licht trekkend door de bocht hebt gestuurd, op de juiste bochtlijn, komt er een moment dat je je snelheid weer kunt verhogen.

Hoeveel gas je kunt bijgeven hangt af van de situatie. De scherpte van de bocht, staat van je banden, type motorfiets, staat van de weg en weersomstandigheden zijn bepalend. Voor het moment waarop je extra gas geeft kun je een vuistregel hanteren: je kunt accelereren als je 2/3e van de bocht hebt afgelegd. Vind je dit lastig om in te schatten, dan kun je ook wachten totdat je ziet dat je recht de bocht uit kunt rijden. Vanaf dat punt kun je gedoseerd de snelheid weer verhogen.

 

Deze 2/3e is een belangrijk punt, dit is namelijk het punt richting het einde van de bocht. Aan het einde van de bocht moet je motor weer rechtop komen en kun je meer kracht op het achterwiel zetten, Ofwel, lekker de bocht uit accelereren! Een ultiem genietmoment voor de meeste motorrijders.

Zorg dat je achterwiel zijn grip niet verliest

Accelereer je té vroeg in de bocht, en/of té hard dan kan je achterwiel zijn grip verliezen. De band kan de combinatie van bochtkracht en acceleratiekracht niet verwerken en wegglijden als gevolg. Moderne motoren hebben enorm veel trekkracht waardoor de kans toeneemt dat dit gebeurt. De fabrikanten zien dit ook in en rusten veel motoren uit met een Traction Control System (TCS) die dit tegen moet gaan. In mijn eerdere blog ‘Veiligheid op de motor vergroten‘  scheef ik hierover.

Twijfel je of jouw motor uitgerust is met TCS? Raadpleeg de handleiding van je motor of je dealer!

Naar het vorige of volgende hoofdstuk

Meer tips over motorrijden?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Inschrijven nieuwsbrief