Op de hoogte blijven van de blogs van deRijder? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!
Aanmelden!
Ga naar de inhoud

Het grote brein achter motorrijden

Deel 1 – Waarneming bij voorwaartse snelheid

Of je nou graag met de motor toert, racet of off-road rijdt: voor veel motorrijders is er niets mooiers dan het gevoel van vrijheid dat ze ervaren zodra ze op hun machine stappen. Ondanks grote verschillen in doel en eigenschappen hebben alle motoren één ding gemeen: de mens als bestuurder.

Hoewel we de motor met ons lichaam van richting veranderen, is het ons brein dat vertelt hoe we daar naartoe bewegen. De informatie wáár je brein naartoe moet bewegen bepaalt je brein via je ogen.

 

De moderne mens bestaat 300.000 jaar (bron: Wikipedia). Maar motorrijden doen we nog maar ‘slechts’ 153 jaar. In die 300.000 jaar heeft ons brein zich nooit aan hoeven passen aan het gebruik van een motorfiets. Hiervoor heeft het brein slechts 153 jaar de tijd voor gehad en dat is dus een hele korte periode. Dit terwijl het brein juist een belangrijke factor hierin is!

Op de motor doet ons lichaam wat onze hersenen ‘vertellen’. Onze ogen zijn hierbij de richting aangevers. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat het brein via onze ogen ons lichaam bestuurt.

Tot zover wellicht niets nieuws onder de zon. Toch kent het brein enkele eigenschappen die specifiek van belang zijn om ontspannen en met vertrouwen te kunnen genieten van motorrijden. In deze blog ga ik dieper in op een daarvan: waarneming bij voorwaartse snelheid op de motor.

Waarneming bij voorwaartse snelheid op de motor

Onze ogen geven dus de richting aan waarin ons brein wil dat we ons bewegen. De normale wandelsnelheid van de mens is vijf kilometer per uur. Het snelheidsrecord van de mens op de marathon (lange afstand) ligt rond de twintig kilometer per uur. In een sprint worden soms snelheden van veertig kilometer gemeten.

Bij veruit de meeste mensen is het brein ingesteld op een voorwaartse snelheid tussen de vijf en vijftien kilometer per uur. Maar met een motorfiets gaan we natuurlijk veel sneller vooruit. We rijden al gauw minimaal twintig kilometer per uur.

Stel, we naderen een bocht met honderd kilometer per uur en we moeten onze snelheid aanpassen om deze bocht door te kunnen komen. Op basis van informatie uit onze waarneming berekent ons brein hoe snel we moeten rijden.

Onze ogen wijzen de weg

Ons brein verkrijgt deze informatie via onze ogen. Dat kan alleen als we vooruit blijven kijken en niet naar beneden – bijvoorbeeld naar de kilometerteller, de schakelindicator of het navigatiesysteem – of kort vóór het voorwiel naar de weg. Op het moment dat onze ogen daarheen gaan, hebben we letterlijk geen oog meer voor de verkeerssituatie vóór ons. Onze hersenen raken letterlijk en figuurlijk de weg kwijt.

Elke seconde telt

Bij een snelheid van vijf tot vijftien kilometer per uur is dat geen groot probleem. De afstand die we in dat geval per tijdseenheid afleggen, is heel klein. Bij bijvoorbeeld vijftien kilometer per uur is dat vier meter per seconde. Hoe hoger de snelheid, hoe groter de afstand die we per seconde afleggen. Zo leggen we bij vijftig kilometer per uur veertien meter per seconde af, bij honderd kilometer per uur is dat al 28 meter per seconde.

Kijken we bijvoorbeeld kort voor een bocht (onnodig) één seconde naar de schakelindicator, dan ben je bij een snelheid van honderd kilometer per uur 28 meter verder. In deze 28 meter zijn de gordijnen voor je brein gesloten geweest met betrekking tot de verkeerssituatie voor je. Je brein is letterlijk ‘de weg kwijt’.

Je kunt je voorstellen dat dit tot paniek kan leiden onder je helm, want op het moment dat je weer omhoog kijkt, moet je brein de situatie volledig opnieuw incalculeren en acties in gang zetten. Stel dat deze inschatting nog eens een seconde duurt, ben je nog eens 28 meter verder. En dan moet je je rijgedrag en/of snelheid nog aanpassen…

Wat kun je doen?

Belangrijk is dat je tijdens het motorrijden altijd alle aandacht bij de verkeerssituatie vóór je houdt. Zo blijft je brein de juiste informatie ontvangen. In mijn volgende blog ga ik in op een andere breinfunctie: de werking ervan bij hellingshoeken in bochten.

Meer weten?

We hebben veel motortrainingen die misschien interessant zijn. Precies passend bij jouw behoefte. Check derijder.nl/motortrainingen!

deRijder vergroot je vrijheid met gespecialiseerde motortrainingen!

Meer tips over motorrijden?

deRijder vergroot je vrijheid met gespecialiseerde motortrainingen.
Motortrainingen