Op de hoogte blijven van de blogs van deRijder? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!
Aanmelden!
Ga naar de inhoud

Je actieve veiligheid op de motor vergroten

met comfort, techniek en zichtbaarheid

Lekker toeren met je motor, een ritje rondom huis, een mooie dagtocht, een weekend weg of zelfs op vakantie, wát een geweldig vervoersmiddel is het toch! Genieten van deze vrijheid is onbetaalbaar en wij kennen dat gevoel als motorrijders!

Tijdens het rijden zijn we ook kwetsbaar en worden we blootgesteld aan verschillende weersomstandigheden. Dit kan nadelige invloed hebben op je comfort, concentratie en uithoudingsvermogen en daarmee je veiligheid. Niet alleen van jou, maar ook van je duopassagier.

In deze blog vertellen we je meer over hoe je je veiligheid op de motor kunt vergroten. En wat comfort, techniek en zichtbaarheid daarin doen. We behandelen de volgende onderdelen:

  • Actieve en passieve veiligheid;
  • Defensief rijden en anticiperen;
  • Goede zithouding;
  • ABS en Traction Control systemen;
  • Pinlock vizier voor beter zicht;
  • Breedstralers voor beter licht;
  • Kleding comfort en reflectie.

Actieve en passieve veiligheid

Veiligheid is onder te verdelen in actieve veiligheid en passieve veiligheid. Veiligheid heeft invloed op het risico. Risico is de kans op een ongeval versus het gevolg ervan. Dat klinkt vrij abstract, daarom leggen we het even uit.

Risico is kans x gevolg

Onder actieve veiligheid verstaan we het voorkomen van de kans op een ongeval. Om deze te verkleinen kun je denken aan anticiperen en defensief rijden, maar ook aan technische hulpmiddelen die je zichtbaarheid en comfort kunnen vergroten.

Onder passieve veiligheid verstaan we het beperken van de gevolgen ná een ongeval, zoals schade aan je motorfiets en/of lichamelijk letsel. Om de schade en/of lichamelijk letsel te beperken, kun je bijvoorbeeld valbeugels op je motor plaatsen of beschermende kleding dragen.

Risico is kans x gevolg - actieve veiligheid

In deze blog vertellen we je meer over hoe je je actieve veiligheid op de motor kunt vergroten.

Defensief rijden en anticiperen

Defensief rijden is motorrijden met focus op voorkomen van gevaarlijke situaties of erger. Je probeert te voorspellen hoe een situatie zich kan ontwikkelen. Je doet aanpassingen voordat deze werkelijkheid worden.

Defensief rijden - voorspellen wat kan gebeuren

Denk hierbij aan goede waarneming, ver vooruit scannen en snel je plan van aanpassingen maken. Eerder schreven we al een blog over kijktechniek: Kijken en waarnemen op de motor, hoe doe je dat? Daarin staan tips voor een juiste kijktechniek.

Met anticiperen bedoelen we de aanpassingen zoals bedoeld bij defensief rijden. De grote kunst is om dit op tijd te doen, liefst ruim voordat het probleem werkelijkheid wordt.

Denk daarbij aan aanpassingen in je snelheid, je afstand en je plaats op de weg. Meer over snelheid, reactietijd en je remweg, schreven we al in het blog Hoe kun je de kans op een ongeval met de motor verkleinen?

Goede zithouding

Een belangrijk onderdeel van de actieve veiligheid is een goede zithouding. Dit stelt je in staat om correcties goed en snel aan de motor door te geven. Zie ook ons blog Veiliger motorrijden: zithouding en bediening.

Goede zithouding

Een goede zithouding draagt ook bij aan het comfort en je fitheid op de motor, en zorgt voor een beter uithoudingsvermogen. Een goed zadel draagt bij aan deze goede zithouding.

Zoveel billen, zoveel wensen aan motorzadels. Een zacht zadel zit comfortabel voor korte afstanden, maar voor lange afstanden wordt toch vaak de voorkeur gegeven aan een harder zadel. Pijn aan het stuitje kan vaak opgelost worden door een nieuw stuk schuim in het zadel te zetten.

Een zadel op maat

Let bij de zithouding ook op de hoogte van het zadel. Bij een te laag zadel krijg je al snel het gevoel dat je dubbelgevouwen op de motor zit, waardoor je last kunt krijgen van je doorbloeding. Om de motor goed in evenwicht te houden, is het belangrijk om gemakkelijk met je voeten aan de grond te kunnen. Een verlaagd zadel zorgt voor een veilig gevoel, ook als de ondergrond niet vlak is. Een motorzadel kan naar wens aangepast worden. Het harder, zachter, hoger, lager, breder, smaller maken zorgt voor comfortabel motorrijden en meer rijplezier!

Ook de duopassagier verdient hierbij aandacht, je vormt samen namelijk een twee-éénheid op de motorfiets. Voor wat betreft het zadel geldt dat deze groot genoeg moet zijn om beiden comfortabel op te zitten. Je wil niet dat de passagier te dicht op je zit. Een comfortabele duozit is achter wat verhoogd, zodat de passagier over je heen kan kijken. Wanneer de passagier achterop last van de rug of nek krijgt dan is het verhogen van het achterzadel hierbij de oplossing. En denk bij langere ritten aan een ruggensteun voor de duopassagier.

Handig is dat dit soort aanpassingen gewoon gedaan kunnen worden aan je zadel.
Hiervoor verwijzen wij je graag door naar Vera van Boogaard Buddyseats in Son en Breugel.

ABS en Traction Control systemen

Ook moderne techniek kunnen je actieve veiligheid op de motor vergroten. ABS (Anti Blokkeer Systeem) van de remmen kunnen je helpen een slippartij te voorkomen. Het blijft wel zaak om technisch goed te remmen en niet blindelings te vertrouwen op dit systeem. Er kleven namelijk ook nadelen aan: je remweg kan langer zijn mét ABS dan zónder ABS!

Remmen ABS

Je remtechniek verbeteren? Check het blog Verbeter je remtechniek met de motor met deze drie tips!

Traction Control is een hulpmiddel dat ervoor zorgt dat je achterwiel grip blijft behouden en niet ‘doorslaat’, waardoor je onderuit kan gaan. Moderne motoren hebben soms zóveel vermogen (acceleratie kracht) dat dit een heel waardevolle optie kan zijn.

Traction Control

Pinlock vizier voor beter zicht

Je kunt nog zo’n goede kijktechniek hebben, maar dan is het wel van belang dat je ook voldoende kúnt zien! Een Pinlock helpt je daarbij.

Pinlock

Dit is een extra laag die je in je vizier plaatst, een soort dubbel glas. Het voorkomt condensatie van je vizier, waardoor het zicht optimaal blijft. Uiteraard een belangrijke voorwaarde voor je actieve veiligheid.

Breedstralers voor beter licht

Nog een belangrijke bij het verbeteren van je zicht is je verlichting. Aangezien we maar één koplamp hebben op de motor, is de lichtopbrengst vaak beperkt. Deze kunnen we vergroten door het aanbrengen van breedstralers, dit geeft meer licht. Meer licht is meer zicht!

Breedstralers

Daarnaast zorgen breedstralers voor een ander frontaal contour van de motorfiets waardoor je meer aandacht trekt van bijvoorbeeld auto’s. Zij kunnen dan meer rekening houden met jou.

Kleding comfort en reflectie

Een stukje comfort draagt ook bij aan je actieve veiligheid. Door je kleding aan te passen aan de situatie blijf je langer fit. Regen, warmte en kou kunnen zware omstandigheden zijn die extra veel van je lichaam vragen. Dit kan ten koste gaan van je concentratie en dus je veiligheid.

Bij lage temperaturen krijg je koude handen en voeten. Met koude handen kun je minder snel reageren op remmen en koppelen. Koude voeten zijn niet gunstig voor schakelen en het gebruik van je voetrem.

Bij hoge zomerse temperaturen kan een cool-vest met doorwaai kleding je langer fris houden waardoor je concentratie op peil blijft.

Zeer warm weer

Reflectie op je kleding zorgt weer voor betere zichtbaarheid. Dit kan het contrast met de omgeving vergroten, waardoor anderen eerder rekening houden met jou. Vertrouw hier echter nooit blindelings op! Blijf er vanuit gaan dat je niet gezien wordt! Over dit onderwerp schreven we het blog Zien en gezien worden op de motor.

Contrast met de omgeving

Contrast met de omgeving

Meer weten over je veiligheid op de motor vergroten?

We hebben veel motortrainingen die misschien interessant zijn. Precies passend bij jouw behoefte. Check derijder.nl/motortrainingen!

deRijder vergroot je vrijheid met gespecialiseerde motortrainingen!

Wil je ook je veiligheid op de motor vergroten?

Dan is de Clinic Motorrijden met Minder Risico wat voor jou! Daar leer je meer over de meest risicovolle situaties voor motorrijders.
Clinic Motorrijden met Minder Risico