Op de hoogte blijven van de blogs van deRijder? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!
Aanmelden!
Ga naar de inhoud

Wat is een goede remtechniek op de motor?

Voor je de veiligheid is een goede remtechniek op de motor onmisbaar. Als je vooruit wil komen, zul je ook moeten weten hoe je moet remmen. Vanwege de balans op de motor, komt hierbij meer kijken dan bij het remmen in een auto. In deze blog lees je alles over een goede remtechniek op de motor.

Remmen: hoe werkt dat technisch gezien?

Als je remt, dan neemt de snelheid af. Dat weten we natuurlijk. Maar werkt dat nou precies?

Vertraging grip remtechniek

De rem is verbonden aan het wiel van de motor. Door de rem te gebruiken vertraag je het wiel. Die vertraging brengt de band van het wiel over op de weg waar de motor op rijdt.

De weg biedt weerstand (grip) aan de band. Hierdoor neemt de snelheid af van de motor. En zolang er meer grip is dan de hoeveelheid vertraging van het wiel, neemt de snelheid van de motor  af.

Zodra er minder grip is dan de hoeveelheid vertraging, zal het wiel blokkeren ofwel stil komen te staan. De vertraging stopt en de motor remt nauwelijks nog af. Dit laatste wil je natuurlijk niet. Gelukkig hebben veel moderne motoren ABS (Anti Blokkeer Systeem). Dit helpt voorkomen dat het wiel blokkeert.

Remmen als je rechtuit rijdt

De manier van remmen is verschillend per situatie. Remmen als je rechtuit rijdt doe je anders dan remmen in een bocht. Als je met de motor rechtuit rijdt, kun je alle beschikbare grip gebruiken voor het remmen.

Remmen als je door een bocht rijdt

Als je wil remmen in een bocht is niet alle grip beschikbaar voor het remmen. Een deel van de beschikbare grip is nodig om de zijdelingse krachten op te vangen en de motor in de bocht te houden. De resterende grip is beschikbaar voor het remmen.

Al je om meer grip vraagt dan beschikbaar is, kunnen zeer gevaarlijke situaties ontstaan. Daarom is het van groot belang om vóór de bocht  je snelheid aangepast te hebben. Daarna kun je met de achterrem in de bocht nog kleine snelheidscorrecties uitvoeren.

Blokkerend wiel voorkomen door remkracht op te bouwen

Als je goed en veilig wil motorrijden is een goede remtechniek op de motor onmisbaar. Om je rem zo goed mogelijk te gebruiken is van belang om snel remkracht op te bouwen. Hierdoor kun je de vertraging die nodig is zo vroeg mogelijk inzetten. Zo win je veel kostbare meters tot een (gevaarlijke) situatie.

Maar door snel remkracht op te bouwen, vergroot het risico op een geblokkeerd wiel. Om dit te voorkomen, kun je verschillende dingen doen.

Ik leg het uit met een voorbeeld. Als je lichtjes met je handen over elkaar wrijft, voel je door de lage druk weinig weerstand (grip) tussen je handen.
Wrijf nu je handen harder tegen elkaar. Dan voel je de weerstand toenemen.

Vertraging grip remtechniek motor

Op deze manier werkt het ook met de grip tussen de band en de ondergrond. Je bereikt dit effect door de rem ‘aan te leggen’. Door de remkracht op te bouwen (zoals je je handen tegen elkaar drukt) neemt de weerstand toe. Vervolgens kun je de remdruk verder opbouwen.

Als je dit goed toepast, kun je hard remmen en toch de kans op een blokkerend wiel klein houden. Het snel opbouwen van deze remkracht vereist ervaring en training. Hoe je dit gecontroleerd en veilig doet kun je leren tijdens een opfriscursus

Gebruik van de achterrem

Bij de meeste motoren is de voorrem de krachtigste rem. Daardoor lijkt het overbodig om de achterrem te gebruiken. Maar toch is deze heel belangrijk.

Als je de achterrem gebruikt in vloeiende bochten, blijft de motor stabiel en kun je nog kleine snelheidscorrecties uitvoeren. Ook voor de balans bij lage snelheden en het afschuinen van de motor gebruik je de achterrem. Het is daarom zinvol om de achterrem samen met de voorrem te bedienen, bijvoorbeeld als je overgaat naar stapvoets rijden.

Maar niet bij alle motoren is de voorrem krachtiger. Choppers bijvoorbeeld hebben een krachtigere achterrem. Hier gebruik je de achterrem voor de sterkste vertraging.

Daarnaast gebruik je de achterrem om in balans te blijven bij een lagere snelheid en voor het afschuinen van bochten, net als bij motoren waarbij de voorrem krachtiger is.

Bediening van de voorrem

De voorrem bedien je met vier vingers en in je vingertopjes. Hierdoor heb je het meeste gevoel en kracht op het moment dat je die nodig hebt.

Bediening van de voorrem
Bediening van de voorrem

Veel motorrijders zijn bang dat het voorwiel blokkeert bij het remmen. Je gaat niet per definitie onderuit als het voorwiel blokkeert. Maar het risico wordt wel groter als je zorgt voor onbalans doordat je de rem te ruw bedient of niet goed kijkt.

Kijken in de verte tijdens remmen
Kijken in de verte tijdens remmen

De kracht die vrijkomt tijdens het remmen, zorgt ervoor dat je motor in de voorvering duikt. Ga je zelf mee in deze beweging, dan bestaat de kans dat je naar beneden kijkt en je evenwicht verliest. Ook verlies je het overzicht op de verkeerssituatie. Als deze anders wordt kun je hier niet op inspelen, bijvoorbeeld de rem loslaten en uitwijken.

Essentieel is dus om goed te blijven kijken, je balans te bewaren en zo het overzicht over de verkeerssituatie te behouden. Dit kun je doen door tijdens het remmen extra kracht te zetten in je armen om jezelf goed overeind te houden.

Ride safe!

Eric Smulders
deRijder

Wil jij ook beter leren remmen tijdens het motorrijden? Meld je dan aan voor een motortraining van deRijder of neem contact op voor een persoonlijke maatwerkoplossing.

Wil je weten hoe je beter kunt remmen in de bergen?

In deze blog lees je alles over remtechniek in de bergen.
Lees het blog