Op de hoogte blijven van de blogs van deRijder? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!
Aanmelden!
Ga naar de inhoud

Bochten rijden met de motor: countersteering

Hoe harder je gaat met de motor, hoe stabieler de motor wordt. Dit komt zoals ik eerder vertelde in een blog door het gyroscopische effect van de wielen. Dit geeft de motor balans, maar hierdoor wil je motor ook steeds dwingender rechtdoor gaan. Hoe gaan we daar goed mee om als je een bocht moet nemen?

Een goede bocht rijden met de motor start met goed sturen. In motorjargon noemen we dit insturen, en dit doe je met je stuur. Dat klinkt logisch, maar vaak horen we tijdens trainingen dat je dit met je gewicht doet, of met je heupen.

Bochten rijden met de motor met countersteering

Kom je in een rechte lijn aanrijden op een bocht dan zal er een richtingsverandering in gang gezet moeten worden.
Met een auto doe je dit met het stuur van de auto, met een motorfiets doe je dit met het stuur van de motor.

Een bocht insturen doe je met je stuur, door middel van countersteering.
Met een auto draai je het stuur naar de kant waar je naartoe wil, met een motorfiets duw je het stuur naar de kant waar je naartoe wil.
Dat klinkt wellicht speciaal, maar eigenlijk doe je op een gewone fiets niets anders.

Counter steering duwen en reactie
Countersteering duwen en reactie

Dus stel, je wilt naar rechts, dan duw je naar rechts tegen het stuur. De motor zal dan heel even naar links bewegen, voor je gevoel de verkeerde kant op.
Dat komt door het gyroscopisch effect van de wielen dat in actie komt. Deze kracht reageert op de beweging naar links en zal de motor terug naar rechts duwen. Daardoor beweegt de motor naar de gewenste kant, in dit geval rechts. De eerste stuurbeweging is tegengesteld aan de gewenste rijrichting, vandaar de uitdrukking ‘tegensturen’ of ‘countersteering’.

Door naar rechts tegen het stuur te blijven duwen, zorgen dat je dat je motor die kant op blijft gaan zolang dat nodig is. En hierbij gebruik je je heupen en/of je lichaamsgewicht ter ondersteuning, maar je blijft sturen met het stuur. Zoals in de auto, waar je blijft sturen met het stuur totdat de bocht afgerond is en je weer rechtuit kunt gaan.
Hoe harder je duwt, hoe scherper de motor zal sturen en hoe ‘platter’ je door de bocht gaat. Stop je met duwen, dan komt je motor vanzelf weer rechtop en rijd je weer rechtdoor.

Counter steering vanuit rechte lijn 1

Counter steering vanuit rechte lijn 2

Counter steering vanuit rechte lijn 3

Counter steering vanuit rechte lijn 4

Counter steering vanuit rechte lijn 5

Counter steering vanuit rechte lijn 6

Counter steering vanuit rechte lijn 7

Maar let op: countersteering werkt alleen bij voldoende gyroscopisch effect van de wielen. Dit is bij de meeste motoren voelbaar vanaf 10 tot 15 kilometer per uur. Hoe sneller je rijdt, hoe groter het gyroscopisch effect, hoe milder je kunt duwen. Voor countersteering moet je gevoel ontwikkelen.

Inleunen bij normale bochten

Meteen na het insturen is het belangrijk dat je een bocht goed doorloopt. Je blijft sturen met je stuur maar gaan je heupen en/of je lichaamsgewicht ook een belangrijke rol spelen.
Dit kan op twee manieren: door in te leunen (bij normale bochten) of af te schuinen (bij speciale bochten).

Normale bochten zijn ruime, vloeiend lopende bochten waarbij het zicht door de bocht goed is. Hier kun je je eigen gewicht gebruiken door ‘mee te hangen’ (inleunen) in de bocht.

Inleunen bij normale bochten

Bij een normale snelheid is het met de meeste motoren voldoende om in te leunen tot dezelfde hellingshoek als die je motor maakt. Je lichaamsgewicht helpt de motor en jij kunt heerlijk ontspannen blijven zitten. Belangrijk is dat je wel blijft sturen met het stuur, zoals eerder aangegeven.

Afschuinen in speciale bochten

Een speciale bocht is bijvoorbeeld een blinde bocht, haarspeldbocht of hele korte of krappe bocht waarbij je minder zicht hebt. Dit is bijvoorbeeld een afslag op een dijk, in een woonwijk, straatje keren, bochten in een bosrijke omgeving of in de bergen. Hier is afschuinen vaak de beste en meest veilige oplossing.

Afschuinen in speciale bochten

Om af te schuinen pas je eerst je snelheid aan aan de situatie. Je bovenlichaam houd je op dezelfde manier rechtop zoals ik in mijn vorige blog uitlegde. Hiermee verklein je de draaicirkel van je motor, waardoor die scherper kan draaien en je dus door krappere bochten kunt. Het grote voordeel is dat je zelf rechtop kunt blijven zitten, zo houd je meer overzicht of kun je zelfs een beetje ‘om de hoek’ kijken.

Bij elke bocht is het van belang je heupen soepel mee te bewegen. En zoals altijd, blijf goed vooruit dóór de bocht kijken in plaats van naar beneden!

De stuurtechnieken komen aan de orde tijdens het praktijkgedeelte van de  Clinic Bochten met de Motor en de Clinic Bochten in de Bergen

Wil je stuurtechnieken verbeteren in een privé sessie? Schrijf je dan in voor een opfriscursus ?
In 4 uur werken we 1 op 1 aan het updaten van jouw stuurtechniek en vergroten van ontspanning en plezier in het motorrijden!

Ride safe!

Eric Smulders
deRijder

Moeite met bochten rijden?

Meld je dan aan voor de Clinic Bochten met de motor!
Clinic Bochten met de motor