Bochten met de motor: 10. De technische staat van je motor voor bochten
Bij het nemen van bochten is het van belang dat je motorfiets zelf ook in de goede technische staat is. Wat zijn de belangrijkste onderdelen?
Lees verderBij het nemen van bochten is het van belang dat je motorfiets zelf ook in de goede technische staat is. Wat zijn de belangrijkste onderdelen?
Lees verderMisschien heb je wel eens van ‘trail braking’ gehoord. Dit is een motorrijtechniek waarbij je met bediening van je voorrem de bocht instuurt. Vervolgens laat je deze geleidelijk los. Eenvoudig gezegd: je remt de bocht in met je voorrem, en laat deze geleidelijk los bij het ingaan van de bocht.
Lees verderHoe rem je in een bocht? Je voorrem geeft de meeste remkracht (bij de meeste motoren) maar remmen en sturen tegelijk, hoe zit dat?
Lees verderNadat je je motor licht trekkend door de bocht hebt gestuurd, op de juiste bochtlijn, komt er een moment dat je je snelheid weer kunt verhogen.
Lees verderEen bocht is een buiging in je rijstrook. In Europa varieert de breedte van rijstroken per land tussen 2,50 tot en met 3,50 meter. De rijstrookbreedte is op autosnelwegen meestal 3,50 meter. Maar waar rijd je dan het beste met je motor in een bocht? Welke plaats kun je het beste kiezen in een bocht? De belangrijkste factor voor keuze en bepaling van je bochtlijn is je zicht door de bocht.
Lees verder