Op de hoogte blijven van de blogs van deRijder? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!
Aanmelden!
Ga naar de inhoud

Ook soms ruzie met rotondes?

Laat deze tips je helpen!

Ze zijn er voor de verkeersveiligheid, maar waarom voelt het dan niet altijd zo? Motorrijders hebben vaak een haat-liefde verhouding met rotondes. Veilig met de motor een rotonde nemen blijkt nog niet zo gemakkelijk.

Rotondes bepalen steeds meer het straatbeeld in Nederland. Overgewaaid vanuit Engeland, blijkt ook dat ze hier zorgen voor een betere doorstroming en verkeersveiligheid. Veel beter dus dan een normale kruising met of zonder verkeerslichten. Maar in onze clinics horen we toch andere geluiden van motorrijders.

Heb jij vaak ruzie met rotondes? Ik geef je handige tips over hoe je veilig met de motor een rotonde kunt nemen. Zo voorkom je een nare ervaring!

In deze blog worden de volgende punten behandeld:

  • Verkeersdrukte
  • Negatieve verkanting
  • Gladheid
  • Afdekongeval

Tip 1: Goede waarneming

Bij het benaderen van een rotonde komt er veel op je af, in een korte tijd. Het verkeer komt in verschillende snelheden van alle kanten, voetgangers, fietsen, auto’s, noem maar op!

Je moet snel de situatie inschatten. Wie er voorrang heeft, hoe snel het verkeer gaat, kan ik hier nog voor schieten? En dan moet je snel een beslissing nemen. Kan ik er met de motor nog voorlangs door wat gas bij te geven, of kan ik beter de snelheid eruit halen en stapvoets verder gaan. Of wacht ik nog even? deRijder - kijkgedrag minirotonde met de motorfiets

Door vroegtijdig te starten met de waarneming, kun je eerder alle verkeersinformatie ophalen en heb je meer tijd om een beslissing te nemen. Ga je remmen en zo ja, hoe hard?

Vaak komt het erop neer dat je stapvoets rijdt, waardoor balans nog moeilijker is. In een eerder blog gaf ik al aan dat je beter in balans blijft door goede kijktechniek en stapvoets rijden. deRijder - kijkgedrag minirotonde met de motorfiets

Zorg er ook voor dat je de situatie breed scant. Kijk dus niet alleen even snel vanuit je ooghoeken, maar zorg dat je breed kijkt en je hoofd draait. Hiermee vergroot je het overzicht aanzienlijk. Je kijkt met beide ogen, wat ervoor zorgt dat je 3-dimensionaal waarneemt en dus de snelheid van het naderende verkeer veel beter in kunt schatten.

Allemaal kleine extra inspanningen, maar hierdoor kun je wél relaxter en veilig met de motor een rotonde nemen!

 

Tip 2: Voorkom remmen bij negatieve wegverkanting

 Een rotonde heeft vaak een negatieve verkanting. Hierbij ligt het midden van de rotonde hoger dan de buitenkant. Dit zorgt ervoor dat het regenwater goed weg loopt. Dit komt de veiligheid ten goede.

deRijder - minirotonde negatieve verkanting wegdek

Maar voor een motorrijder zorgt deze negatieve wegverkanting ook voor een verhoogd risico dat je wiel grip verliest als je remt. Met name met je voorrem. En dat kan weer zorgen voor een valpartij. Niet echt veilig dus. Remmen is dus niet aan te raden op een rotonde.

Door tip 1 toe te passen, verklein je de kans op remmen óp de rotonde. Je hebt namelijk je snelheid al bepaalt voordat je de rotonde oprijdt.

Tip 3: Maak de bochten vloeiend en houd rekening met gladheid

Als het glad is op de weg als het vriest zijn we natuurlijk extra alert. Maar ook boven het vriespunt bij een regenbui kan een rotonde extra glad zijn. Oorzaak zijn passerende voertuigen die brandstof verliezen wat op het wegdek lekt. Vaak betreft dit diesel van vrachtauto’s. Deze gladheid maakt het nog moeilijker om veilig met de motor een rotonde te nemen.

Als je je snelheid al voor de rotonde aanpast en de bochten vervolgens vloeiend neemt, verklein je de zijdelingse kracht op de wielen en verklein je de kans op wegglijden. Neem de rotonde dus zeker niet te scherp in natte omstandigheden!

In deze afbeeldingen het voorbeeld om de rotonde 1/2 over te steken (rechtdoor). Vergelijkbaar zijn natuurlijk ook 1/4 en 3/4 rond.
Daarnaast is het beter even te wachten met accelereren bij het verlaten van de rotonde totdat je achterwiel de rotonde verlaten heeft. Ook je achterwiel kan nog wegglijden als je voorwiel al van de rotonde af is.

Tip 4: Zorg dat je gezien wordt om een afdekongeval te voorkomen

In een eerder blog leg ik al uit dat zien en gezien worden tijdens het motorrijden belangrijk is. Maar liefst 31% van de ongelukken waarbij motorrijders betrokken zijn, betreffen namelijk de zogenaamde ‘afdekongevallen’.

Niet afgedekt zijn, betekent dus wél gezien worden! Als je op een rotonde achter een auto rijdt, is de kans groot dat je de verkeerssituatie daarvoor niet goed kunt inschatten. En inmiddels weten we dat hard remmen op een rotonde grote gevolgen kan hebben.

En daarbij kunnen anderen jou ook niet zien! Denk aan een voertuig dat staat te wachten om de rotonde op te rijden. Deze weggebruiker wacht op de auto voor je en wil daarna de rotonde oprijden, maar heeft jou niet gezien. Dan is er een grote kans op een afdekongeval.

Om gezien te worden is je positie belangrijk. Een ruime afstand op je voorligger op de rotonde is dan noodzakelijk. Dan word je beter gezien door het naderende verkeer én verklein je de kans op fors remmen.

Let er wel op dat er dan ook meer kans is, dat er verkeer tussen zal schieten dat de rotonde op wil rijden.

Hopelijk helpen deze tips jou! Wil je meer weten over veilig en ontspannen motorrijden? Bekijk hier dan of wij een training of clinic aanbieden die bij jou past.

deRijder vergroot je vrijheid met gespecialiseerde motortrainingen!

Heb je misschien nog moeite met bochten rijden op de motor?

Dan is de clinic Bochten met de motor wat voor jou!
Clinic Bochten met de motor