Op de hoogte blijven van de blogs van deRijder? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!
Aanmelden!
Ga naar de inhoud

Wat zijn de grootste risico’s voor motorrijders?

In mijn vorige blog vertelde ik dat je als motorrijder zelf veel kunt doen om de kans op een ongeval met de motor te verkleinen. Het belangrijkste: zorgen dat je goed overzicht hebt en gezien wordt door andere verkeersdeelnemers. In dit blog ga ik dieper in op de grootste risico’s voor motorrijders. Waar gebeuren de meeste ongevallen? Welke situaties vormen de grootste risico’s voor motorrijders? En welke verkeersdeelnemers vormen het grootste gevaar?

Waar gebeuren de meeste ongevallen?

Uit onderzoek naar verkeersongevallen in de EU blijkt dat in Nederland de meeste ongevallen zowel binnen de bebouwde kom (45%) als buiten de bebouwde kom (39%) gebeuren. Op de snelweg vinden de minste verkeersongelukken met motorrijders plaats (16%).

Waar gebeuren ongevallen?

Welke verkeersdeelnemers vormen het grootste gevaar?

In veruit de meeste gevallen (70%) gaat het om ongelukken waar andere verkeersdeelnemers bij betrokken zijn, zoals auto’s (52%), een zwaar voertuig of bus (13%) of fietsers en voetgangers (5%). In 30% van de gevallen betreft het een eenzijdig ongeluk, dus zonder dat er een andere verkeersdeelnemer bij betrokken is.

Gevaarlijkste verkeersdeelnemers voor motorrijders

Meest risicovolle situaties voor motorrijders

Kruispunten en splitsingen

De meest risicovolle situatie voor motorrijders is kruisend verkeer. Zelfs 83% van de ongevallen heeft hier mee te maken! Kruispunten en splitsingen vormen de grootste risico´s voor motorrijders, hier gebeuren de meeste ongelukken (36%). In 75% van de gevallen gebeuren ongelukken met verkeer van rechts, en 25% van de gevallen van links.

Meest risicovolle situaties voor motorrijders

Afdekongevallen

Zeer risicovol is een verkeerssituatie waarbij je bent ‘afgedekt’ voor of door een andere weggebruiker en daardoor geen of slecht zicht hebt. Maar liefst 31% van de ongelukken waarbij motorrijders betrokken zijn, betreffen zogenaamde ‘afdekongevallen’.

Om de kans op een afdekongeval te verkleinen is het allereerst belangrijk om altijd op je hoede te zijn. Stel, je nadert een kruispunt achter een vrachtwagen. Hierdoor heb je slecht zicht op het overige verkeer. En als jij hen niet ziet, zien anderen jou óók niet! Belangrijk is dus om voldoende afstand te bewaren. Het advies is minimaal 2 seconden en het liefst 3 seconden, en een positie te kiezen waarin je maximaal zichtbaar bent en jij zicht hebt op het overige verkeer.

Links afslaande voertuigen

Een derde zeer gevaarlijke situatie is wanneer je op een kruispunt een links afslaande tegenligger tegemoet rijdt. In 11% van de gevallen is dit de oorzaak van een motorongeval, vaak met ernstige gevolgen. Een belangrijke oorzaak is dat je als motorrijder slecht(er) zichtbaar bent wegens een smal silhouet. Bovendien letten veel automobilisten niet specifiek op motoren, wel op auto’s. En waar je niet op let, zie je vaak over het hoofd.

Ook in zo’n situatie is het belangrijk om op je hoede te zijn. Houd er rekening mee dat er iets kan gebeuren. En probeer extra zichtbaar te zijn voor de ander door bijvoorbeeld ´wevend´ over de weg te rijden of door extra verlichting te voeren.

Inzicht krijgen in grootste risico’s voor motorrijders

Hoe meer kennis we opdoen over en inzicht krijgen in risicovolle situaties, hoe meer je als motorrijder kunt doen om de kans op een ongeval te verkleinen. In mijn volgende blog geef ik tips en aanwijzingen om tijdig maatregelen te nemen en zo de risico’s te verkleinen. Met als resultaat: veiliger, ontspannen en met meer plezier motorrijden. Tijdens de training Minder Risico krijg je meer inzicht in de grootste risico’s voor motorrijders. Meer weten? Neem dan contact op!

 

Wil jij ook leren hoe je jezelf goed zichtbaar maakt en gezien wordt tijdens het motorrijden?

Meld je dan aan voor de training Minder Risico van deRijder.
Clinic Motorrijden met Minder Risico