remmen in de bergen

De moeilijkheid bij motorrijden in de bergen: het remmen!

Motorrijden in de bergen, over steile kronkelige bergwegen met talloze bochten en eindeloze vergezichten; voor veel motorrijders is het de ultieme droom. Het gevoel van vrijheid is onbetaalbaar. Maar dit kan nog een hele uitdaging zijn, zelfs soms verre van ontspannen met stijgen en dalen, schuine hellingen, blinde bochten en krappe haarspeldbochten.

Zeker als je het vergelijkt met motorrijden in Nederland. Omdat hier nagenoeg alles vlak is, worden de krachten die optreden tijdens het motorrijden gelijkmatig verdeeld. Dit is te zien in afbeelding 1. Aan dat gevoel ben je gewend geraakt. Ga je motorrijden in de bergen, is dat gevoel opeens veel anders.

Afbeelding 1: onzichtbare krachten in de bergen

In de bergen loopt de weg schuin en dat heeft invloed op de krachten die tijdens het motorrijden ontstaan. Deze ‘bundelen’ zich veel meer in één richting tijdens een afdaling, naar beneden! Zoals de rechter strandbal laat zien.

Naast dat het gevoel anders is, komen er nog andere specifieke factoren aan de orde. Eén daarvan is remmen. In deze blog geven we je tips over het remmen in de bergen en behandelen we de volgende onderdelen:

  • Onzichtbare krachten in de bergen
  • Remmen in de bergen
  • Je achterrem gebruiken in de bergen
  • Het complete plaatje

Onzichtbare krachten in de bergen

Tijdens het motorrijden in de bergen bundelen de krachten zich dus zoals gezegd in één richting, berg af. Deze krachten duwen je als het ware veel harder dóór tijdens een afdaling.

onzichtbare krachten in de bergen

Afbeelding 2: onzichtbare krachten in de bergen

Voor velen een heerlijk gevoel, je motorfiets gaat ineens een stuk vlotter vooruit! Maar dit vergt extra aandacht als de snelheid omlaag moet. Haarspeldbochten zijn tenslotte geen uitzondering in de bergen. Door dit ‘doorduwen’ zul je dan ook harder moeten remmen!

Remmen in de bergen

Om op een goede manier te remmen in de bergen, is de juiste volgorde van afremmen belangrijk. Om dit duidelijk te maken nemen we als uitgangspunt de prachtige bocht in afbeelding 3.

We dalen af en naderen de bocht met 80 km/h in de 4e versnelling. Naar verwachting kunnen we deze haarspeldbocht goed doorkomen met 30 km/h in de 2e versnelling.

voorbeeld bocht

Afbeelding 3: voorbeeld bocht

Voordat we je aangeven hoe je op de juiste manier de snelheid aanpast, laten we eerst zien hoe het niet moet.

Foutief remmen in de bergen

Tijdens de motorreizen door de bergen met rijvaardigheidstraining zien we vaak dat deelnemers remmen op dezelfde manier als in ons vlakke landje. Hoe dit eruit ziet, zie je in afbeelding 4.

remgedrag bergaf - FOUT

Afbeelding 4: remgedrag bergaf

Als eerste starten we vanzelfsprekend met het sluiten van de gastoevoer. De motorfiets gaat dan ‘remmen op de motor’. Er komt een punt dat dit niet voldoende vertraging geeft. Dan schakelen we een versnelling terug, waardoor er, nadat de koppeling weer ‘los’ is, meer remkracht ‘op de motor’ beschikbaar is. In dit geval van de 4e naar de 3e versnelling. Dit herhalen we van de 3e naar de 2e versnelling. Indien we dan nog teveel snelheid hebben, remmen we nog bij met de voorrem tot de gewenste snelheid bereikt is om de bocht te kunnen nemen. In dit geval komen we uit bij 30 km/h in de 2e versnelling. Prima snelheid om zo de bocht door te gaan.

Toch zit hier een fors nadeel aan! Tijdens het schakelmoment is de motorfiets ontkoppeld, waardoor de motorfiets korte tijd helemaal vrij van de berg afdaalt. Terwijl je juist snelheid wil minderen, schiet de motor ‘door’ en loopt je snelheid juist op. En dat steeds dichterbij die bocht. Dat kan aardig spannende momenten opleveren!

Correct remmen in de bergen

Je kunt gelukkig met veel meer controle de bocht insturen, met meer controle over de afbouw van je snelheid. Hiermee wordt het motorrijden in de bergen leuker en ontspannen. Dit kan eenvoudig door een andere volgorde van handelingen te gebruiken. Te zien in afbeelding 5.

remgedrag bergaf – GOED

Afbeelding 5: remgedrag bergaf

Wederom starten we met sluiten van de gastoevoer. De motorfiets gaat dan ‘remmen op de motor’. Als eerste daarna, zo snel mogelijk, starten we met remmen. Eerst met de voorrem, vervolgens óók de achterrem! Waarom ook de achterrem? Dat leggen we hierna uit.
Hiermee staat de motorfiets onder controle van de remmen waarna je gaat koppelen en schakelen. De motorfiets schiet dan niet door bij ingetrokken koppeling en bouwt geen extra snelheid op. Je kunt, indien nodig, ook elk moment extra vertragen omdat de remmen al in werking zijn. Dit geeft veel controle en vertrouwen!

Je achterrem gebruiken in de bergen

Zoals gezegd start je het remmen met je meest krachtige rem: je voorrem (voor de meeste motoren). Vervolgens bedien je de achterrem. Dat doen we bijna nooit in Nederland, maar waarom is dat zo belangrijk in de bergen? En hoe gebruik je dan de achterrem tijdens het dalen? Ook nu leggen we eerst uit hoe het beter niet kan.

Foutief gebruik van de achterrem in de bergen

Laten we zeggen dat je het eerder beschreven remgedrag goed beheerst. Gas los, voorrem, achterrem en tijdens het remmen koppelen en schakelen. Zoals in afbeelding 6 te zien is.

remgedrag bergaf - achterrem FOUT

Afbeelding 6: remgedrag bergaf – achterrem

Hiermee hebben we de gewenste snelheid bereikt (30 km/h) in de 2e versnelling. Helemaal goed! Nu dat klaar is, laten we vóór de bocht de beide remmen los. Remmen in de bocht is namelijk niet de bedoeling, toch?

Ook hier zit een fors nadeel aan! Als we de berg afdalen bouwen we snelheid op, ook in de bocht. Hierdoor kan je snelheid in de bocht onverwacht, én ongewenst, flink oplopen. En dat juist in die krappe haarspeld bocht! Ook dat kan aardig spannende momenten opleveren.

Correct gebruik van de achterrem in de bergen

Gelukkig kan dat beter! Door de achterrem te blijven bedienen kun je het oplopen van de snelheid voorkomen en toch met een licht trekkende motorfiets de bocht volgen. Te zien in afbeelding 7. Zodra je weer snelheid kunt opbouwen laat je de achterrem los.

remgedrag bergaf - achterrem GOED

Afbeelding 7: remgedrag bergaf – achterrem

Op deze manier heb je controle over de snelheid in de bocht tijdens een afdaling. Op naar de volgende mooie bocht!

Het complete plaatje

Alles bij elkaar ziet het remmen in de bergen er dus zo uit:

remgedrag bergaf - totaalplaatje

Afbeelding 8: remgedrag bergaf – totaalplaatje

Met deze volgorde krijg je maximale controle over je snelheid in de bergen.

Het remmen in de bergen in de praktijk oefenen?

Al die theorie, uiteindelijk moet je het natuurlijk doen. deRijder helpt je hierbij met diverse motorreizen door de bergen met rijvaardigheidstraining in Duitsland. We hebben voor elke motorrijder een passende reis samengesteld, voor verschillende aanvangsniveaus een andere variant:

Kijk gerust eens wat de reizen precies inhouden en mocht je vragen hebben, horen we het graag.

deRijder vergroot je vrijheid met gespecialiseerde motortrainingen!

Bekijk alle trainingsdata

Een motorreis door de bergen, over steile kronkelige bergwegen met talloze bochten en eindeloze vergezichten; voor veel motorrijders is het de ultieme droom. Het gevoel van vrijheid is onbetaalbaar.

Is dit nog een hele uitdaging? Of soms verre van ontspannen met stijgen en dalen, schuine hellingen, blinde bochten en krappe haarspeldbochten?

  • 3 of 4 dagen schitterend motorrijden én leren tegelijk!
  • Stapsgewijs alle bergtechnieken beheersen en meteen toepassen
  • Kleine groepjes, max. 6 deelnemers per instructeur
  • Voortdurend persoonlijke aandacht van een gespecialiseerde instructeur
Alle informatie Boek nu
0 Shares
Share
WhatsApp
Email