Op de hoogte blijven van de blogs van deRijder? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!
Aanmelden!
Ga naar de inhoud

Motorrijden in een groep? Zo doe je dat!

Ook als je met een groep de weg op gaat, veiligheid staat altijd voorop. Wat is er gaver dan je passie kunnen delen?

Toeren met de motor staat voor ons motorrijders gelijk aan een ultiem gevoel van vrijheid. Dat gevoel ervaar je als je alleen op de motor zit, maar nog veel leuker is motorrijden in een groep! Zeg nou zelf, wat is er gaver dan je passie kunnen delen met anderen? Eén ding is zeker: ook als je met een groep andere motorrijders de weg op gaat, veiligheid staat altijd voorop.

Iedere motorrijder die wel eens met anderen heeft getoerd, weet: motorrijden in een groep is fantastisch! Het gevoel om deel uit te maken van een club mensen die jouw liefde voor het motorrijden delen, maakt de hele beleving extra speciaal. Maar net als wanneer je alleen op de motor stapt, moet je ook bij motorrijden in een groep altijd de veiligheid in de gaten houden. Niet alleen die van jezelf, maar ook die van de groep als geheel. In deze blog vertel ik je over de twee manieren waarop je kunt motorrijden in een groep en wat de voor- en nadelen hiervan zijn. Ook geef ik je een aantal tips om dit zo veilig mogelijk te doen.

Motorrijden in Lintformatie
Motorrijden in Baksteenformatie

Motorrijden in lintformatie

In deze vorm van motorrijden in een groep rijden de deelnemers met een aantal meter afstand ertussen achter elkaar aan. De afbeelding hieronder toont hoe dat eruitziet:

Lint formatie

Het voordeel van rijden in een lintvorm is dat elke motorrijder zijn eigen positie heeft in de groep. Dit maakt het eenvoudiger om keuzes te maken als het gaat om je eigen veiligheid. Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van je positie op de weg bij slecht zicht of als je je snelheid moet aanpassen als je een gevaarlijke situatie nadert.

Het nadeel van in een lint achter elkaar aan motorrijden is de lengte van de groep. Zeker als de groep heel groot is en er dus veel motorrijders in ‘het lint’ rijden. Zo loop je op zowel provinciale wegen, als binnen- en buiten de bebouwde kom, het risico dat je de andere leden van de groep kwijtraakt of voorbijrijdt. Bijvoorbeeld als het druk is op de weg of als andere verkeersdeelnemers de groep ‘opbreken’ door er op de weg ‘even snel voor te schieten’. Zo’n beslissing kan leiden tot een gevaarlijke situatie en daar moet je als motorrijder op anticiperen.

Op de snelweg zijn er weer andere risico’s om rekening mee te houden als je rijdt in lint formatie. Net als op de provinciale weg bestaat de kans dat de groep wordt opgesplitst doordat andere bestuurders in- of uitvoegen. Ook andere bestuurders inhalen duurt als groep lang. Tijdens het inhalen kun je elkaar kwijtraken of voorbijrijden doordat je een afslag mist of iemand van de groep moet tanken.

Algemene aanbevelingen voor rijden in lint formatie:

  • Rijd met maximaal 6 motoren per groep;
  • De onderlinge volg-afstand is minimaal 2 seconden;
  • De voorste motorrijder let op zijn achterligger;
  • Tijdens het rijden niet onderling inhalen.

Motorrijden in baksteenformatie

Hoe motorrijden in een baksteenformatie eruitziet, kan ik het beste laten zien aan de hand van een afbeelding, zie hieronder.

Baksteen formatie

Het voordeel van motorrijden in baksteenformatie is dat de groep compacter is. Als groep oog je in een baksteenformatie voor andere verkeersdeelnemers massiever. Hierdoor eis je meer aandacht op als iets om rekening mee te houden.

Het nadeel van motorrijden in baksteenformatie is dat de onderlinge afstanden tussen motorrijders kleiner zijn. Dit maakt het lastiger om je eigen veiligheid als motorrijder op het gewenste niveau te houden. Ga je in baksteenvorm de weg op, dan ben je meer afhankelijk van elkaars handelen. Maakt de ene motorrijder een bepaalde manoeuvre, dan heeft dat directer gevolgen voor de ander. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het wisselen van positie of het plotseling remmen van een andere deelnemer.

Algemene aanbevelingen voor rijden in baksteen formatie:

  • Rijd met maximaal 6 motoren per groep;
  • De onderlinge volg-afstand is minimaal 2 seconden;
  • De voorste motorrijder let op zijn achterligger;
  • Tijdens het rijden niet onderling inhalen.

Tips voor motorrijden in een groep

Je kunt dus in twee verschillende formaties rijden in een groep. Belangrijk is dat je alleen in baksteen formatie rijdt als er geen tegenliggers of kruisend verkeer te verwachten zijn. Dit is het geval op autowegen en snelwegen.

Op de provinciale wegen, binnen en buiten de bebouwde kom dient de voorrijder van de groep namelijk voortdurend van positie te wisselen tussen tegemoet komende tegenligger(s) en kruisend verkeer van rechts. Dit om optimaal zicht en maximale zichtbaarheid voor de groep te behalen. Om onderlinge afstanden veilig te houden zouden de overige deelnemers van de groep ook steeds moeten wisselen. Dat leidt tot veel wisselingen van plaats binnen de groep.

Aandacht baksteen formatieAandacht baksteen formatieAandacht baksteen formatie

Kies je toch voor de baksteenformatie op provinciale wegen, binnen en buiten de bebouwde kom, dan is de positie van de voorste rijder RECHTS van het midden van de weghelft. De tweede motor rijdt links van het midden. De derde en vierde (en verder) rijden vervolgens op dezelfde positie als de eerste en tweede. Je eigen veiligheid staat altijd voorop!

Baksteen prov weg

Met groep rijden op de snelweg

Ga je motorrijden in een groep op de snelweg? Op de rechter- of middelste rijstrook rijdt de voorste motorrijder links van het midden van de weghelft. Dit verkleint de kans om afgesneden te worden door passerende bestuurders die teruggaan naar de rechter rijstrook. De motorrijder erachter doet er het beste aan om rechts van het midden te rijden.

De veiligste manier is om de rijstrook in drieën te verdelen. Hiermee verdeel je zowel de vrije ruimte rechts en links van de groep als de positie van de motorrijders op de rijstrook. De motorrijders op de derde en vierde positie rijden gelijk aan de rijders op de eerste en tweede plek, en zo verder. Zie afbeelding hieronder:

snelweg re-mid rijstrook

Op de linker rijstrook rijdt de voorste motorrijder links van het midden van de weghelft. Hij heeft hierdoor maximaal zicht op de bestuurders en op wat er gebeurt op de rechter of middelste rijstrook. De motorrijder achter hem rijdt rechts van het midden van de rijstrook. In dit geval verdeel je de rijstrook in ¼-1/2. Daarmee maximaliseer je de vrije ruimte ten opzichte van de verkeersdeelnemers op de rechter- of middelste rijstrook. De derde en vierde (en verder) rijden vervolgens op dezelfde positie als de eerste en tweede, en zo verder. Houd onderling twee seconden afstand op de motorrijder recht voor je.

Baksteen snelweg linker rijstrookOp wat voor weg je ook rijdt, houd altijd twee seconden afstand op de motorrijder recht voor je. Belangrijk is dat de motorrijder die voorop rijdt, altijd goed let op zijn achterligger. En haal elkaar niet in tijdens het motorrijden in een groep!

Meer tips over veilig motorrijden? deRijder vergroot je vrijheid met gespecialiseerde motortrainingen.

Moeite met motorrijden in een groep?

Ga dan eens met ons mee op reis. In een groep rijden we dan een paar dagen door de bergen en krijg je ondertussen een rijvaardigheidstraining van onze instructeur.
Motorreizen