Op de hoogte blijven van de blogs van deRijder? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!
Aanmelden!
Ga naar de inhoud

Motorrijden in de bergen?

Hierbij enkele praktische tips!

Dat Nederland zo plat is als een dubbeltje is niks nieuws. Onze eerste stapjes zetten we in een vlak landschap en we hebben allemaal leren fietsen in een horizontale rechte lijn. Onder diezelfde omstandigheden leren de meesten van ons ook motorrijden. Hoe anders is dat in de bergen, waar het zelden vlak is. Maar veel tijd om te wennen aan die andere rijomgeving is er niet als je voor een motortochtje naar de bergen gaat. Toch is er een aantal zaken dat aandacht vraagt, wil je beter, veiliger en ontspannen motorrijden in de bergen. En mocht dit niet voldoende zijn, volg dan gerust een bergtraining op de motor. In deze blog geef ik je tips.

uitdagingen met de motor in de bergen

In deze blog worden de volgende punten behandeld:

  • Stoppen en stilstaan
  • Lopen met de motorfiets en parkeren
  • Bergop rijden (stijgen)
    • Snelheid
    • Bochten
  • Bergaf rijden (dalen)
    • Snelheid
    • Bochten
  • Wat kun je nog meer doen?

Stoppen en stilstaan – tijdens motorrijden in de bergen

Als je moet stoppen of stilstaan op een schuine weg, zorg dan dat je het juiste been aan de grond zet. Welk been dat is, hangt af van de ‘hoge zijde’ van de weg. Zet je het verkeerde been aan de grond – dus aan de lage kant – dan loop je het risico om te vallen. Je been is dan als het ware te kort.

stoppen / stilstaan in de bergen

Daarnaast is het belangrijk dat je altijd een rem bedienbaar houdt als je stilstaat. Dit kan zowel de voor- als achterrem zijn. Je wilt voorkomen dat de motor uit zichzelf wegrolt, stilstaat of wegrijdt. Dat is namelijk bijna altijd de verkeerde kant op. Met de rem voorkom je dit.

Moet je wegrijden op een helling, pas dan de hellingproef toe zoals in de auto. In plaats van de handrem gebruik je nu de voor- of achterrem. Doseer gas en koppeling op zo’n manier, dat de motor niet afslaat vanwege het klimmen op de helling. Maak de motor voldoende trekkend en laat dan de rem los.

Lopen en parkeren – tijdens motorrijden in de bergen

Loopt een weg schuin naar beneden, dan maakt je motor ongewild snelheid. Om controle te houden over je motor, zorg er dan voor dat je tijdens het lopen altijd de voorrem bedienbaar houdt.

Om je motor te parkeren moet je voorkomen dat je motor over de standaard naar beneden rolt, en valt. Dit kun je voorkomen door het voorwiel bergop stil te zetten. Daarna schakel je de motor uit in de eerste versnelling. Vervolgens laat je de koppeling opkomen, dan laat je de rem los en zet je de motor op de zijstandaard. Op die manier kan de motor niet meer wegrollen en van de standaard vallen. Kleine moeite, groot plezier!

parkeren in de bergen

Stijgen (bergop rijden)

Als je bergop rijdt met de motor word je vertraagd. Het gewicht van jou en je motor moet immers schuin omhoog en dat brengt wat aandachtspunten met zich mee.

stijgen bergop rijden

Snelheid

Als je je snelheid aanpast, zul je anders moeten reageren. Neem je gas terug, dan zal je motor sterker afremmen ‘op de motor’. Bovendien voelt de trekkracht van de motor anders (trager) waardoor je harder zult moeten accelereren dan in het platte Nederland.

Omdat de motor ‘achterover leunt’, kan bij die extra acceleratie het stuur vreemd aanvoelen en je voorwiel dreigen los te komen van het asfalt. Als je hier te sterk op reageert, kun je de controle verliezen over je motor. Dat wil je natuurlijk voorkomen.

Bochten

Ook in bochten bergop gedraagt je motor zich anders. Het insturen van bochten voelt anders dan op een vlakke weg. Bij lage snelheden lopen we zelfs het risico om om te vallen. Haarspeldbochten zijn daar beroemd en berucht om. Wat je daaraan kunt doen lees je in mijn volgende blog, die ik volledig wijd aan bochten in de bergen.

Dalen (bergaf rijden)

Als je bergaf rijdt, rolt het gewicht van jou en je motor naar beneden en veroorzaakt extra versnelling. Dat voelt anders en brengt een paar aandachtspunten met zich mee.

Dalen (bergaf rijden)

Snelheid

Ook hier geldt dat je anders moet reageren als je je snelheid aanpast. Neem je gas terug, dan zal je motor minder hard afremmen ‘op de motor’. De trekkracht van de motor voelt anders (sneller) waardoor je minder hard hoeft te accelereren dan in Nederland. Ook moet je harder remmen om over dezelfde afstand snelheid te verminderen, bijvoorbeeld voor een bocht.

Omdat de motor ‘voorover leunt’, kan bij die extra remkracht het achterwiel vreemd aanvoelen of zelfs dreigen los te komen van het asfalt. Reageer je hier te sterk op, dan kun je de controle over je motor verliezen. Ook dit moet je zien te voorkomen.

Bochten

Ook in bochten bergaf gedraagt je motor zich anders. Het insturen van bochten voelt anders dan op de vlakke weg. Bovendien bestaat het risico dat je motor snelheid blijft opbouwen in de bocht vanwege het dalen. Wat je hieraan kunt doen? Daarover meer in mijn volgende blog.

Wat kun je nog meer doen ?

Als je bovengenoemde aandachtspunten in acht neemt en je rijgedrag hierop aanpast, kom je al een heel eind. Daarnaast is het goed om tijdens een bergtocht standaard in het midden van je toerengebied te rijden. Dit ligt meestal hoger dan op de weg in Nederland.

Toerental bij motorrijden in de bergen

Het voordeel hiervan is dat je direct(er) en meer trekkracht bergop hebt, en bergaf meer op de motor afremt. Door je snelheid meer te regelen met deze variatie in gas geven, hoef je minder te remmen en schakelen. Hierdoor heb je meer aandacht voor het complexere wegverloop. Tijdens de  motorreizen met bergtraining leer je hier alles over.

Bij lage snelheden en schuine omstandigheden, bijvoorbeeld haarspeldbochten of manoeuvreren, kun je de motor ‘trekkend’ maken. Dit geeft stabiliteit en kan voorkomen dat je stilvalt op een helling, met alle nare gevolgen van dien. Lees meer hierover in de blog Veilig leren motorrijden: hoe houd je je motor in balans?

Wil jij ook beter en veiliger leren motorrijden in de bergen? Volg de bergtraining op de motor!

Meld je dan aan voor een Bergtraining op de motor van deRijder of neem contact op voor een van de andere trainingen.

Meer lezen over motorrijden in de bergen?

In dit blog gaan we verder in op het remmen in de bergen.
Lees het blog