Op de hoogte blijven van de blogs van deRijder? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!
Aanmelden!
Ga naar de inhoud

Veiliger motorrijden stap 2:

zithouding en bediening

Net als een vriend, kun je met je motor plezier beleven en op avontuur gaan. Maar allebei hebben ze wel eens sturing nodig. De vorige keer schreef ik in mijn blog over veiliger motorrijden door een goede kijktechniek. Dit keer geef ik je tips over de juiste zithouding en hoe je je vriend (met liefde) bedient.

Een goede kijktechniek is voor balans van levensbelang en zorg je voor overzicht in het verkeer. Wil jij je motor goed beheersen in plaats van andersom, dan is een juiste zithouding en bediening van je motor stap twee. Zo zorg je voor een optimaal contact met je motor en een ‘fits like a glove’-gevoel.

Ontspannen zithouding

De juiste zithouding is een ontspannen zithouding. Met beide handen aan het stuur, je armen licht gebogen, je voeten op de steunen en je blik gericht op de horizon. Waarom in de verte kijken belangrijk is, heb ik omschreven in mijn vorige blog over had. Dat klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe moet dat dan bij bochten? Maar daarover meer in een volgend blog over stuurtechnieken.

Veiliger motorrijden stap 2: zithouding en bediening
Zithouding en bediening

Bedien de voetpedalen vanuit je enkel

Voor je voeten zijn soepel en vloeiend de sleutelwoorden. Houd je voeten op de steunen met je tenen naar voren, naast het schakel- en rempedaal. Bedien de pedalen vanuit je enkel, zonder je voet op te tillen van de steun. Alleen dit al kan de balans namelijk verstoren. Til je je voet wel op, dan beweegt je motor uit de rechte lijn die je juist wilt hebben en moet je weer onnodig corrigeren.

Voet vooruit gericht, naast het rempedaal
Voet vooruit gericht, naast het rempedaal
Voet vooruit gericht, naast het schakelpedaal
Voet vooruit gericht, naast het schakelpedaal

Motorrijden én pianospelen

Wat voor je voeten geldt, geldt ook voor je handen. De handvatten van je stuur hou je losjes vast, niet krampachtig. Je polsen staan recht, zodat je de koppeling en voorrem soepel kunt bedienen. Hoeft dat niet, haal dan je vingers ervan af. Als je gaat knijpen, geef je – onbewust welliswaar – ongewenste invloeden door aan je moto. Bijvoorbeeld bij (zij)windvlagen of kijken over je schouder bij het checken van de dode hoek. Je moet dus als het ware kunnen motorrijden en pianospelen tegelijk!

Koppeling los
Koppeling los
Koppeling vast
Koppeling vast

Netjes rechtop zitten

Je benen ‘klem’ (niet echt) je losjes tegen de tank en je houdt je rug recht. Het is dus niet de bedoeling dat je als een zoutzak op je motor zit. Zorg juist voor een actieve maar ontspannen houding. Net als bij pianospelen! Dit, en nog veel meer, leer je tijdens het praktijkgedeelte van de training Minder Risico!

Zithouding zijkant
Zithouding zijkant

Ride safe!

Eric Smulders
deRijder

Wil je ook veiliger leren motorrijden?

Check dan de Clinic Motorrijden met Minder Risico.
Clinic Motorrijden met Minder Risico