Op de hoogte blijven van de blogs van deRijder? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!
Aanmelden!
Ga naar de inhoud

Bochten rijden met je motor?

Laat deze tips je helpen!

Bij het motorrijden door bochten komt meer kijken dan je wellicht in eerst instantie zou denken. Wil je ontspannen en op een gecontroleerde manier door bochten motorrijden, dan zul je je bochtentechniek goed moeten beheersen. In deze blog vertel ik meer over de vaardigheden die je nodig hebt om met nóg meer controle en vertrouwen door bochten te rijden op je motor.

In deze blog worden de volgende punten behandeld:

  • Kijktechniek voor bochten
  • Klaar zijn voor een bocht
  • Insturen en motorrijden door bochten
  • Een bocht uitkomen
  • Remmen in bochten

Kijktechniek voor bochten

Om de juiste bochttechniek goed te begrijpen, deel ik deze blog op in vier stukken. Ik begin bij de kijktechniek voor een bocht. In mijn vorige blog schreef ik al hoe belangrijk een goede kijktechniek is en hoe je dat doet. Het is belangrijk om een bocht en het verloop ervan, op tijd te herkennen. Want, hoe eerder je een bocht doorziet, hoe meer tijd je hebt om je er goed op aan te passen. Borden langs de weg helpen je daarbij, maar ook de lijnen op de weg of herkenningspunten zoals bomen of lantaarnpalen kunnen je veel vertellen over een bocht. Deze informatie noemen we ‘de taal van de weg’.

Om goed te bepalen met welke snelheid je door een bocht kunt rijden, zul je vóór de bocht dóór de bocht moeten kijken. Hiermee zet je je brein aan het werk met het berekenen van de bocht. Ook kun je je alvast instellen op de wegsituatie ná de bocht, als je de bocht uitkomt. Na de bocht kun je bijvoorbeeld een stilstaand voertuig of ander obstakel tegenkomen, of misschien wel een volgende bocht. Houd hier rekening mee vóór je bocht.

Bochten rijden motor - Kijktechniek voor de bocht

Klaar zijn voor een bocht

Als je brein het nodige rekenwerk – voor zover mogelijk – heeft gedaan en zegt dat je je snelheid moet aanpassen, zorg er dan voor dat je dit al vóór de bocht hebt gedaan. Je motor stuurt namelijk het best de bocht in met een ‘licht trekkende’ motor. Dit betekent dat je een constante snelheid moet aanhouden en niet moet decelereren (remmen op de motor door je gastoevoer te sluiten) of accelereren (gastoevoer vermeerderen).

Afhankelijk van de situatie en het soort of type bocht dat je tegemoet rijdt, pas je je versnelling aan. Neem de bocht in die versnelling waarin de motor vlot accelereert op het moment dat je gas zou geven.

Bochten rijden motor - Klaar zijn voor de bocht

Insturen en motorrijden door bochten

Heb je de bocht ingeschat en je snelheid aangepast? Dan kun je de bocht insturen en er vervolgens doorheen rijden. Het is belangrijk dat je eerst kijkt waar je heengaat en dan pas gaat insturen. In mijn blog ‘Hoe kun je veilig bochten rijden met de motor’ leg ik verschillende stuurtechnieken uit.

Blijf vervolgens goed kijken waar je naartoe moet rijden. Wijk hier niet vanaf, tenzij het echt nodig is. Houd je motor licht trekkend. Door te accelereren zal je motor zich oprichten en kan jouw bocht té ruim worden. Decelereren zorgt ervoor dat je motor uit zichzelf ‘extra instuurt’ en de bocht mogelijk juist te krap wordt. In beide gevallen voelt de motorfiets niet vertrouwd aan in de bocht en kunnen gevaarlijke situaties ontstaan.

Bochten rijden motor - Insturen en door de bocht rijden

Een bocht uitkomen

Nadat je je motor licht trekkend de bocht hebt ingestuurd, komt er een moment dat je je snelheid weer kunt verhogen. Ofwel, lekker de bocht uit accelereren! Een ultiem genietmoment voor de meeste motorrijders.

Hoeveel gas je kunt bijgeven, hangt af van de verkeerssituatie. Voor het moment van gas geven kun je de vuistregel hanteren:  je kunt accelereren als je tweederde van de bocht hebt afgelegd. Vind je dit lastig om in te schatten, dan kun je ook wachten totdat je ziet dat je recht de bocht uit kunt rijden. Op dit punt moet je motor weer rechtop komen en kun je meer kracht uitoefenen op het achterwiel.

Bochten rijden motor - de bocht uitkomen

Remmen in bochten

Hoe rem je in een bocht? Wil je remmen in een bocht, dan heb je niet alle grip beschikbaar om dit te kunnen doen. Een deel van de grip is nodig om de zijdelingse krachten op te vangen om je motor in een bocht te houden. Met de resterende grip kun je remmen.

Vraag je om meer grip voor het remmen dan beschikbaar is, kunnen er zeer gevaarlijke situaties ontstaan. Daarom zul je al vóór de bocht je snelheid moeten aanpassen. Met je achterrem kun je je snelheid een beetje aanpassen. Moet je onverwacht hard remmen in een bocht? Zet je motor dat eerst ‘rechtop’, rem dan fors af en stuur vervolgens opnieuw de bocht in.

Heb je je bochtentechniek onder de knie, dan staat letterlijk niets je meer in de weg om lekker te genieten van het motorrijden door bochten!

Wil jij ook werken aan je bochtentechniek tijdens het motorrijden?

Wil je meer controle en vertrouwen in het rijden van bochten met de motor? Wil je meer ontspannen en plezieriger motorrijden door bochten? Dan is de 1-daagse clinic Bochten met de Motor wat voor jou!

Of heb je zin om samen met ons een heerlijk weekend te genieten van motorrijden op mooie wegen in een mooie omgeving? Tijdens onze reizen trainen we op de specifieke vaardigheden voor motorrijden in de bergen. Kies voor een motorreis met rijvaardigheidstraining!

Meer lezen over bochten rijden in de bergen?

Specifiek voor het bochten rijden in de bergen hebben we ook een blog geschreven!
Lees dit blog